Hoe je elektrische auto thuis laden?

Vanaf 2029 moeten alle nieuwe auto’s elektrisch zijn. Dat is alvast één van de speerpunten van het klimaatakkoord van de Vlaamse regering. De switch naar elektrische auto’s is ondertussen ingezet en de vraag naar laadoplossingen is groot. Maar hoe zit dat nu met het laden van je elektrische auto?

Als we het hebben over herlaadbare elektrische auto’s, dan onderscheiden we 2 types. Enerzijds zijn er de plug-in hybride auto’s. Deze auto’s combineren een verbrandingsmotor met een elektrische motor en kunnen dus herladen worden. Anderzijds zijn er ook de 100% elektrische auto’s: deze wagens beschikken uitsluitend over een elektromotor en een herlaadbare batterij. Maar beiden hebben één eigenschap gemeen: ze moeten herladen worden. Maar volstaat een gewoon stopcontact? Wat met je elektrische installatie thuis of heb je een extra installatie nodig?

Wanneer er gesproken wordt over het herladen van elektrische auto’s, dan kijkt men meestal onmiddellijk naar het laadpalen netwerk. Maar eigenlijk is dat niet correct, want de meeste laadbeurten zullen thuis en voornamelijk ’s nachts gebeuren. De auto staat dan gewoon in de garage en het huishoudelijk verbruik is zeer gelimiteerd. Daardoor kan je elektrische installatie zich volledig focussen op het laden van de batterij. Maar is een stopcontact voldoende, kan je thuisinstallatie dit aan en wanneer is een thuislaadstation of wallbox aan de orde?

Herladen via een gewoon stopcontact

In principe is het mogelijk om een elektrische auto te herladen via een gewoon stopcontact (= Mode 2 laden). De laadkabel regelt, via de geïntegreerde In Cable Control Box (ICCB), de stroomregeling en vermijdt oververhitting bij beperkt laden. Deze manier van laden heeft ook beperkingen: ze is meestal beperkt tot een stroomsterkte van 10 ampère en een vermogen van 2,3 kilowatt. De oplaadtijd hangt af van de energie-inhoud van je batterij. Een doorsnee auto met een 28 kWh batterij heeft 13 uur nodig om de batterij van 10% naar 100% op te laden. ‘s Nachts kan je dus een plug-in hybride volledig opladen, maar een 100% elektrische auto is te hoog gegrepen. Hiervoor heb je een thuislaadstation of wallbox nodig, vaak meegeleverd via de constructeur of apart aan te schaffen.

Herladen via een thuislaadstation of wallbox

De meest ideale oplossing voor het snel en veilig laden van je elektrische auto is het plaatsen van een wallbox. Maar hiervoor moet je zeker zijn dat je elektrische installatie zo’n wallbox “aankan”. Laadstations werken vaak op eenfasige wisselstroom bij 16 of 32 ampère en leveren 3,7 of 7,4 kilowatt vermogen. Er bestaan ook driefasen laadstations (krachtstroom) met een maximaal laadvermogen van 11 kW, een vereiste voor specifieke auto’s. Je hebt het wellicht al gemerkt, bij de aankoop van een elektrische auto ga je best niet over één nacht ijs. Vooraleer je je dus een elektrische auto laat aanpraten door een vlotte verkoper, neem contact op met je elektricien. Alleen hij of zij kan je informeren over de impact.

Subsidies voor particulieren en zakelijke gebruikers

Om de transitie naar meer elektrische auto’s te versnellen, kan je profiteren van enkele subsidies (als aan een aantal voorwaarden zijn voldaan):

  • Tot 31 december 2022 geldt er voor particulieren een belastingvermindering van 45% op de investering (met een max. van € 1.500 op de factuur). Vanaf 2023 daalt het voordeel naar 30%, vanaf 2024 naar 15%. Hoe sneller je één laat plaatsen, hoe groter het voordeel dus.
  • Ondernemingen (zowel eenmanszaken als vennootschappen) die tot 31 augustus 2024 investeren in een publiek toegankelijk en intelligent laadstation kunnen rekenen op een verhoogde kostenaftrek. Deze verhoogde kostenaftrek bedraagt 200% voor wie investeert tussen vandaag en 31 maart 2023. Voor wie investeert van 1 april 2023 tot en met 31 augustus 2024 bedraagt de kostenaftrek 150%.

Conclusie

Je kan een elektrische auto perfect opladen via een gewoon stopcontact, maar een snelle laadbeurt zit er niet in. Deze manier van laden is perfect als je auto lange tijd kan aangesloten worden op het net en dus vaak stilstaat. Let wel op voor oververhitting voor het laden van een 100% elektrische auto via een gewoon stopcontact.

Wil je je auto regelmatig gebruiken en snel(ler) kunnen laden, dan is een wallbox een aanrader. Vooraleer over te gaan tot de aankoop van de auto, laat je adviseren door een elektricien. Dat is de enige manier om zeker te zijn van het volledige kostenplaatje. Nog een laatste tip: heb je zonnepanelen, dan kan je de opgewekte elektriciteit stockeren op de batterij van je auto. Eén voorwaarde weliswaar: je moet je auto overdag kunnen opladen. Gebeurt het laden ’s nachts, dan produceren de zonnepanelen uiteraard niet en haal je stroom van het net. En dus betaal je voor de afgenomen elektriciteit.

TF-tech-admin

TF-tech-admin

TF-tech-admin

TF-tech-admin

Deel dit artikel:

Geralateerde artikels